Google+

Zoekmachine Adverteren (SEA)

Naast Zoekmachine Optimalisatie (SEO) kun je je site ook beter vindbaar maken via Google Adwords (zoekmachine adverteren) In tegenstelling tot SEO gaat het hierbij om betaalde posities binnen Google. Adwords is een vorm van online marketing waarbij je gericht bezoekers naar de website kunt krijgen mits je de campagnes goed opzet natuurlijk. De betaalde advertenties zijn ook een stuk opvallender dan andere zoekresultaten.

Soorten Advertenties
Binnen Google Adwords kun je adverteren binnen het bekende zoeknetwerk maar ook binnen het display netwerk. Je banners worden dan getoond aan de hand van relevante inhoud van andere websites. Naast het zoeknetwerk en displaynetwerk valt nu ook Google Shopping onder Google Adwords (ook wel product listing ads genoemd). Voorheen werden artikelen uit webwinkels gratis vertoond vanuit het Google Merchant Center. Nu moet de webwinkelier hier voor betalen en is dit volledig geïntegreerd in Adwords. Binnen het Google Display netwerk kun je ook je sitebezoekers opnieuw terugvinden om hen vervolgens opnieuw een advertentie te tonen. Dit wordt ook wel retargeting genoemd. Meer informatie over retargeting vind je hier.

Zoekmachine adverteren: Verschil tussen organische, adwords en Google shopping resultaten

Werking Google Adwords
Binnen Google Adwords betaal je alleen wanneer bezoekers op jouw advertenties klikken binnen het zoek-, display- en shoppingnetwerk (CPC). De advertenties worden getoond wanneer iemand zoekt op zoekwoorden die je bij de campagneopzet hebt aangegeven. De positie van de advertentie wordt bepaald aan de hand van je CPC bieding (cost per click) welke je bij de campagneopzet hebt aangegeven en de kwaliteitsscore van het desbetreffende zoekwoord (Adwords kun je dus zien als een veilingsysteem, als je hier meer over wilt weten bekijk dan het filmpje hieronder).

De kwaliteitscore van je advertentie wordt bepaald aan de hand van je prestatiegeschiedenis, de CTR van de opgegeven keywords (click through rate) en andere factoren. Niet alleen de kwaliteit van je advertentietekst is belangrijk, maar ook een relevante landingpage. Daarnaast is het natuurlijk ook erg belangrijk om te kijken naar je productpropositie. Je kunt nog zo veel optimaliseren, maar als je ten opzichte van de concurrent duur bent en dit niet in verhouding is met de kwaliteit van je product, heeft het optimaliseren van de campagne natuurlijk geen zin.

Investering & optimalisatie
Adwords kan hoog in de kosten oplopen als je niet van te voren een redelijk budget hebt vastgesteld. Belangrijk is om voor de campagnestart te bepalen hoeveel marketingbudget je in wilt zetten voor online marketing en toe wilt kennen aan Adwords. Vervolgens is het belangrijk je conversieratio in te schatten en je maximale kosten per click te bepalen. Je bepaald hiermee dus de maximale prijs bij een gemiddeld conversieratio dat je zou moeten betalen om nog steeds winst te kunnen maken. Last but not least is het belangrijk om je verkeer van je campagne in te schatten. Dit kan middels diverse tools die je clicks en kosten per dag laten zien. Als je hiermee akkoord gaat, kun je je dit instellen als je dagelijkse budget in Adwords.

Daarnaast is het belangrijk constant je campagnes te onderhouden en bij te sturen. Alle resultaten van Adwords zijn volledig meetbaar. Dit maakt het ook mogelijk om je ROI te berekenen en te zien of Adwords een effectief en efficiënt advertentiekanaal voor jou is. Belangrijk is dat je voor jezelf naast de CPC en dagelijks budget bepaald wat een order teruggerekend mag kosten (CPA). Hieruit kun je bepalen of je dus winst of verlies aan het maken bent.

Voordelen Google Adwords
Nu je weet wat je met Adwords kan, hoe het werkt en wat de investeringen zijn volgen hieronder nog een aantal voordelen.

sybool_13x13 Je betaalt alleen voor resultaat (op basis van clicks). Doordat Adwords volledig meetbaar is, kun je makkelijk je ROI berekenen om vervolgens te bepalen of dit online kanaal rendabel is voor jou of dat er nog flink geoptimaliseerd moet worden.

sybool_13x13 Met Adwords kun je gericht adverteren op basis van zoekwoorden, maar je kunt ook lokaal adverteren. Zo weet je zeker dat je bezoekers ontvangt die echt geïnteresseerd zijn in je bedrijf/product.

sybool_13x13 Met Adwords creëer je extra (gericht) bereik en je wordt bovenin Google getoond. Dit levert dus sneller resultaat dan SEO. Al is SEO wel voor de langere termijn raadzaam. Meer informatie over SEO vind je hier. Daarnaast kunnen je advertenties – afhankelijk van de campagne instellingen – over het hele web terugkomen.

Wat kan Brand Your Business voor jou betekenen?

checkmark2 Adwords campagnes opzetten, monitoren, analyseren en optimaliseren.

checkmark2 Adwords campagnes herinrichten (organisatiestructuur: campagnes, advertentiegroepen, keywords en advertentieteksten).

checkmark2 Google Display Campagnes uitzetten. Hieronder valt zowel branding als retargeting

checkmark2 Google Shopping/Product Listing Ads Campagnes opzetten, monitoren, analyseren en optimaliseren.

Ben je benieuwd geworden wat Brand Your Business voor jou kan betekenen op het gebied van Google Adwords/Zoekmachine Adverteren en wil je een keer komen brainstormen? Neem dan contact op middels het onderstaande contactformulier of telefoonnummer.

Contactgegevens Brand Your Business - Nikki de Kok

Naam

Email

Telefoonnummer

Waar ben je in geïnteresseerd?

Waar kan ik je mee helpen?

captcha

20 Online Marketing statistieken die je marketingbeslissingen voor 2014 zullen beïnvloeden

Posted by on jan 11, 2014 in Affiliate Marketing, Conversie Optimalisatie, Display Advertising, Retargeting, Social Media Marketing, Web Analytics, Zoekmachine Adverteren (SEA), Zoekmachine Optimalisatie (SEO) | 0 comments

20 Online Marketing statistieken die je marketingbeslissingen voor 2014 zullen beïnvloeden

2014 is net begonnen, daarom is het voor veel bedrijven weer tijd de (online) marketingstrategie te evalueren om zo klanten beter te kunnen bereiken (en uiteindelijk te laten converteren). Bij het bepalen van je strategie voor 2014 is het belangrijk om rekening te houden met de trends en ontwikkelingen voor dit jaar. Een van de meest besproken voorspelling voor 2014 is het belang van het creëren van gepersonaliseerde content welke gedeeld wordt via verschillende online marketing kanalen (website, blogs, social media, nieuwsbrieven,...

read more