Google+

Web Analytics

Middels Web Analytics (bijvoorbeeld Google Analytics) kun je ontzettend veel meten wat er op je site gebeurd. Maar wat kun je nu met al die data? Hoe moet deze data geïnterpreteerd worden? Hieronder worden de belangrijkste mogelijkheden besproken wat je met Web Analytics kan en waar Brand Your Business jou mee kan helpen!

Product Portfolio Analyse
Via Analytics kom je erachter welk product het best verkoopt en welke het slechts verkoopt. Dit laatste hoeft echter niet te betekenen dat je het product uit je portfolio moet halen. Er zijn namelijk diverse uitgangspunten. Wanneer je een analyse maakt van je transacties in verhouding tot je pageviews kun je bijvoorbeeld bepalen of de hoeveelheid pageviews duidt op een populaire pagina, of dat de pagina niet goed geoptimaliseerd is doordat er in verhouding erg weinig transacties zijn (conversieratio).

Usability
Het zou dus kunnen dat het product heel goed is, maar wellicht dat de beschrijving niet helder is, de vervolgstappen om te bestellen niet helder zijn oftewel; hoe is de gebruiksvriendelijkheid van de pagina/website (usability)?

Campagne Analyse
Daarnaast is het de vraag waar de bezoekers vandaan komen. Hoe komen zij op deze specifieke productpagina terecht? Indien dit via een online campagne is, wordt er wel naar de juiste pagina verwezen en sluit de communicatie wel aan?

Propositie
Het kan er ook op wijzen dat het product niet goed genoeg in de markt is gezet (bijvoorbeeld slechte prijsstrategie). Het is ook altijd goed om deze minder verkopende/converterende producten onder de loep te nemen en een concurrentenanalyse uit te voeren.

Door deze stappen te doorlopen kun je dus bepalen of je volgend jaar wel dat ene product aan moet bieden op je site of dat er nog flink wat optimalisatie slagen te maken zijn. Uiteraard kan je het verhaal ook omkeren. Pagina’s die erg goed converteren kun je natuurlijk ook extra focus op leggen!

Doelgroep Analyse (Customer Lifecycle)
Met Analytics kan je al veel te weten komen over je doelgroep; waar komen ze vandaan, welke browser gebruiken zij, wat voor besturingssysteem gebruiken zij, zijn het nieuwe of terugkerende bezoekers, waar haakt men af in het bestelproces enzovoorts.

Maar je kunt ook heel goed de customer lifecycle bepalen. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe lang het duurt voordat de klanten overgaan tot een aankoop. Dit is productafhankelijk (het beslissingsproces van een wasmachine duurt langer dan een boek), maar kan ook seizoen afhankelijk zijn of afhankelijk van bepaalde promotieweken. Stel dat je net als de Bijenkorf Maffe Marathon dagen hebt, dan zal de tijd tussen oriëntatie en aankoop veel korter zijn dan normaal.

Wanneer je alle data gaat verzamelen en je komt telkens dezelfde trends tegen kun je een goede uitspraak doen over hoe je doelgroep handelt. Daar kun je je doelstellingen op aanpassen en dus betrouwbaardere toekomst voorspellingen doen.

Traffic en zoekwoorden analyse
Naast een product en doelgroep analyse is het natuurlijk ook erg interessant om te weten waar je bezoekers vandaan komen. Via welke campagnes en websites komen zij binnen? Of met welke zoekwoorden komt men op jouw site terecht? Het is ook erg interessant om te weten wat voor zoekwoorden men gebruikt op de site zelf. Zo kun je je bezoekers beter leren begrijpen en daar op inspelen.

Stel dat men heel vaak op een entertainment website zoekt naar de serie “Game of Thrones Seizoen 3”. Nu is het zo dat deze serie nog helemaal niet verkrijgbaar is, maar je zou in plaats daarvan – indien de populariteit volgens Analytics erg hoog is – een pre-order pagina kunnen aanmaken, of wellicht een pagina waar mensen zich in kunnen schrijven en een melding ontvangen zodra deze serie wel te bestellen is!

Campagne analyse
Met Google Analytics kun je de resultaten van alle online campagnes beoordelen en verbeteren. Je kunt exact zien hoeveel clicks en transacties er via dat kanaal zijn binnengekomen, hoe lang men zich op je site bevindt vanuit die specifieke campagne en daarmee bepalen of het kanaal rendabel is. Tevens heeft Analytics een mooie functie waarin je kunt zien welke conversiepaden het meest worden afgelegd. Hiermee krijg je inzicht hoe de klant zich buiten jouw site beweegt. Het kan namelijk zo zijn dat de klant met meerdere uitingen in aanraking komt voordat deze wat koopt. Men kan eerst via een affiliatesite op je site terecht komen en niets kopen, maar een dag later kan deze klant via Adwords binnenkomen en wel wat kopen.

Conversieattributie
Google Analytics meet alles op basis van Last Cookie Counts. Dit betekent dat wanneer iemand via een affiliate op je site terecht is gekomen, niets koopt, vervolgens via Adwords op je site terecht komt en dan wel wat koopt, deze conversie geregistreerd wordt onder het kanaal ‘Adwords’. In werkelijkheid betaal je voor beide kanalen en betaal je dus dubbel.

Daarnaast is het ook nog eens de vraag welk kanaal waaraan heeft bijgedragen. Wat als iemand direct via een Adwords was binnengekomen? Had de klant dan ook wat gekocht? Of is het de kracht van deze 2 kanalen samen? Hier zijn specialistische tools voor in de markt om de daadwerkelijke Return On Investment te bepalen. Brand Your Business geeft hier graag advies over.Google Analytics

Waar kan Brand Your Business jou mee helpen?

Technische installatie Google Analytics

sybool_13x13 Basis-setup: Accountregistratie, activatie en pixelimplementatie

sybool_13x13 Instellen mee-meten van interne zoekopdrachten

sybool_13x13 Instellen van (conversie) doelen

sybool_13x13 Instellen van E-commerce codes wanneer het een webwinkel betreft

sybool_13x13 Campagne tracking instellen (parameter structuur uitzetten).

sybool_13x13 Koppelen van Google Adwords aan Google Analytics

sybool_13x13 IP-adressen blokkeren voor ‘zuivere’ data

sybool_13x13 Aangepaste rapporten/meldingen instellen

Advies met betrekking tot data interpretatie (Site optimalisatie, A/B testen en conversie optimalisatie):

checkmark2 Product Portfolio Analyse

checkmark2 Doelgroep Analyse (Customer Lifecycle)

checkmark2 Traffic en zoekwoorden analyse

checkmark2 Campagne analyse

checkmark2 Conversie Attributie

Ben je benieuwd geworden wat Brand Your Business voor jou kan betekenen op het gebied van Web Analytics en wil je een keer komen brainstormen? Neem dan contact op middels het onderstaande contactformulier of telefoonnummer.

Contactgegevens Brand Your Business - Nikki de Kok

Naam

Email

Telefoonnummer

Waar ben je in geïnteresseerd?

Waar kan ik je mee helpen?

captcha

20 Online Marketing statistieken die je marketingbeslissingen voor 2014 zullen beïnvloeden

Posted by on jan 11, 2014 in Affiliate Marketing, Conversie Optimalisatie, Display Advertising, Retargeting, Social Media Marketing, Web Analytics, Zoekmachine Adverteren (SEA), Zoekmachine Optimalisatie (SEO) | 0 comments

20 Online Marketing statistieken die je marketingbeslissingen voor 2014 zullen beïnvloeden

2014 is net begonnen, daarom is het voor veel bedrijven weer tijd de (online) marketingstrategie te evalueren om zo klanten beter te kunnen bereiken (en uiteindelijk te laten converteren). Bij het bepalen van je strategie voor 2014 is het belangrijk om rekening te houden met de trends en ontwikkelingen voor dit jaar. Een van de meest besproken voorspelling voor 2014 is het belang van het creëren van gepersonaliseerde content welke gedeeld wordt via verschillende online marketing kanalen (website, blogs, social media, nieuwsbrieven,...

read more