Google+

Display Advertising

Display Advertising is een van de bekendste en oudste vormen van marketing. Denk maar aan billboards, posters in bushokjes, advertenties in de krant of Times Square in New York. Dat is natuurlijk een super voorbeeld van offline ‘display’ advertising. Het wordt veelal ingezet om brand awareness te creëren, een nieuw product of dienst te introduceren of een aanbieding te communiceren. Belangrijk is dat je wordt gezien als merk, wordt herkend en dat mensen uiteindelijk voor jouw merk kiezen.

Performance of branding?
Op Times Square komt natuurlijk iedereen, je weet dat je doelgroep er tussen zit maar je wilt ook extra bereik creëren voor eventuele potentiele klanten die nog niet zo bekend zijn met je merk (branding campagnes).  Dit kan je ook perfect op internet doen. Wanneer je alleen gericht bent op directe sales is het natuurlijk veel efficiënter als je direct kunt targeten op je doelgroep en daarmee conversies kan realiseren (performance campagnes). Het online targeten kan via diverse opties:

sybool_13x13 Whitelisting: Als adverteerder kun je van te voren een ‘whitelist’ aanmaken van sites waarvan je zeker weet dat je doelgroep zich daar bevindt. Alleen hier koop je op in of je zet 50% van je budget in op deze sites en 50% op de rest van het internet om extra bereik te creëren.

sybool_13x13 Contextual Targeting: Hierbij kun je targeten op basis van woorden die met jouw product te maken hebben in online artikelen. Alleen hier worden dan de banners geserveerd.

sybool_13x13 Data Targeting: Er zijn veel partijen die relevante data hebben in jouw productcategorie. Denk hierbij aan prijsvergelijkers. Deze data/cookies kun je opkopen en vervolgens op targeten met jouw productbanners.

sybool_13x13 Targeting aan de hand van de campagne optimalisatie: Veelal wanneer er een bannercampagne wordt geserveerd, wordt dit breed over het internet uitgezet om daar vervolgens learnings uit te halen op welke domeinen de doelgroep zich bevindt. Het budget wordt dan verschoven naar die domeinnamen waar het beste resultaat uit voorkomt.

sybool_13x13 Retargeting: (potentiele) klanten die al een keer op jouw website zijn geweest opnieuw terugvinden op het web om hen er vervolgens aan te herinneren (middels een banner op bijvoorbeeld nu.nl) dat zij een heel mooi product bij je kunnen kopen. Meer informatie over ‘retargeting’ vind je hier.

Online display campagnes kunnen premium ingekocht worden wanneer er een directe deal wordt gesloten tussen de adverteerder en publisher. Hierbij ontvangt de adverteerder een gegarandeerd aantal impressies/vertoningen op de site van de publisher tegen een bepaalde prijs. Display campagnes kunnen ook ingekocht worden middels een veiling systeem zoals Adwords, ook wel automated trading of real time bidding genoemd.

Automated Trading
Wanneer men vroeger wilde adverteren op een website zoals de Telegraaf belde men deze publisher op. Men kocht dan tegen een fixed fee of een CPM (cost per mille) prijs ruimte in waarmee je garantie had dat je voor bijvoorbeeld 500.000 impressies op hun website werd getoond. De publishers waren er bij gebaat zo veel mogelijk ruimte te verkopen tegen een zo’n hoog mogelijke prijs.

Display_Advertising_RTB

‘Display Advertising’ op Times Square, New York.

Het kan ook zo zijn dat de publisher met onverkochte ruimte zit. Op dat moment wordt deze rest ‘inventory’ geveild via een veilingssysteem. Middels dit veilingssyteem kan men de voorraad of inventory zo effectief mogelijk inzetten. Dit systeem wordt ook wel een sell-side platform (SSP) genoemd.

Aan de andere kant kunnen adverteerders middels een demand-side platform (DSP) bij deze inventory en wordt een campagne tegen een zo hoog mogelijke prijs uitgeserveerd voor de publisher en tegen de vooraf bepaalde doelstellingen van een adverteerder.

Net als bij andere veilingmodellen, bepaalt dus de verkoper en in dit geval de publisher een minimumprijs. Binnen enkele milliseconden worden er prijzen geboden door de vragers, in dit geval zijn dat de adverteerders of de partijen die daadwerkelijk aan de knoppen zitten. De partij met het hoogste bod wint de vertoning en mag jouw advertentie uitleveren.

De prijzen zijn bij automated trading dus erg dynamisch wat een voordeel is voor de adverteerder. In plaats van een fixed fee (premium inkoop) betaal je de werkelijke waarde van een impressie en wordt er voor gezorgd dat jouw campagne zo effectief en efficiënt mogelijk wordt ingezet.

Waar kan Brand Your Business jou mee helpen?

checkmark2 Wij kunnen branding campagnes inzetten middels het Google Display Netwerk en Appnexus (DSP: Demand Side Platform) wanneer je:

sybool_13x13 Meer awareness wilt creëren rondom een tijdelijke promotie

sybool_13x13 Je merk/product/dienst bekender wilt maken/’branden’ onder de doelgroep

checkmark2 Wij kunnen performance campagnes inzetten middels het Google Display Netwerk en Appnexus (DSP: Demand Side Platform) wanneer je:

sybool_13x13 Wilt weten waar de doelgroep zich bevindt

sybool_13x13 Uit deze campagne directe sales/leads wilt halen

sybool_13x13 Je marketingbudget zo effectief en efficiënt mogelijk wilt inzetten, daar alleen waar de doelgroep zich bevindt.

checkmark2 Wij kunnen de campagnes die via een display partij lopen, monitoren en bijsturen zodat de campagne op een effectieve en efficiënte manier wordt uitgeleverd.

checkmark2 Wij kunnen jouw bemiddelingspartner/sparringpartner zijn met betrekking tot het aangaan van een partnership met een display partij. Vanuit onze specialisatie kunnen wij je helpen bij het maken van een keuze van een retargeting partner die wij op een aantal belangrijke aspecten beoordelen:

sybool_13x13 Additioneel bereik ten opzichte van andere partijen maar ook uw andere campagnes

sybool_13x13 Transparantie inkoop domeinen

sybool_13x13 Het verdienmodel (dit kan een groot effect hebben op het succes van uw campagne)

sybool_13x13 Campagne optimalisatie en biedingsstrategieën

sybool_13x13 Doorvertaling van uw strategie naar techniek

sybool_13x13 In-house kennis van de desbetreffende partij

checkmark2 Een andere vorm van online marketing is affiliate marketing. Ook hier wordt er gebruik gemaakt van display advertising. Het verschil hierin is dat er alleen betaald wordt wanneer er resultaat is behaald (no cure no pay). Meer informatie over ‘affiliate marketing’ vind je hier.

Ben je benieuwd geworden wat Brand Your Business voor jou kan betekenen op het gebied van Display Advertising en wil je een keer komen brainstormen? Neem dan contact op middels het onderstaande contactformulier of telefoonnummer.

 Contactgegevens Brand Your Business - Nikki de Kok

Naam

Email

Telefoonnummer

Waar ben je in geïnteresseerd?

Waar kan ik je mee helpen?

captcha

6 tips voor een succesvolle display advertising strategie

Posted by on jul 22, 2014 in Display Advertising, Retargeting | 0 comments

6 tips voor een succesvolle display advertising strategie

Veel online disciplines zijn door online marketeers al volledig eigen gemaakt (denk aan Google Adwords, Search Engine Optimization, Social Media) en zijn vrij toegankelijk voor iedereen, zeker omdat er online enorm veel kennis en best practices beschikbaar zijn. Maar hoe zit dat met display advertising op basis van Real Time Bidding (RTB), dat toch wat complexere materie is en veelal wordt uitgevoerd door externe bureaus? We hebben het hier dan niet alleen over inkoop via de Google Exchange (GDN, Google Display Netwerk), maar meerdere...

read more

20 Online Marketing statistieken die je marketingbeslissingen voor 2014 zullen beïnvloeden

Posted by on jan 11, 2014 in Affiliate Marketing, Conversie Optimalisatie, Display Advertising, Retargeting, Social Media Marketing, Web Analytics, Zoekmachine Adverteren (SEA), Zoekmachine Optimalisatie (SEO) | 0 comments

20 Online Marketing statistieken die je marketingbeslissingen voor 2014 zullen beïnvloeden

2014 is net begonnen, daarom is het voor veel bedrijven weer tijd de (online) marketingstrategie te evalueren om zo klanten beter te kunnen bereiken (en uiteindelijk te laten converteren). Bij het bepalen van je strategie voor 2014 is het belangrijk om rekening te houden met de trends en ontwikkelingen voor dit jaar. Een van de meest besproken voorspelling voor 2014 is het belang van het creëren van gepersonaliseerde content welke gedeeld wordt via verschillende online marketing kanalen (website, blogs, social media, nieuwsbrieven,...

read more