Google+

Affiliate Marketing

Affiliate Marketing is een vorm van online marketing waarbij websites (affiliates) jouw product promoten. Pas wanneer de affiliatesite een bezoeker doorstuurt en ook daadwerkelijk converteert, betaal jij als adverteerder een vergoeding aan deze affiliates (no cure no pay). Deze vergoeding kan op basis van een sale/conversie (CPA), clicks (CPC) of op basis van leads (CPL).

Doel van affiliate marketing
Het doel van affiliate marketing is het vergoten van je bereik via websites die je als adverteerder nooit zou bereiken (long tail sites) waarbij je kunt rekenen op een vaste return on investment (dit is echter alleen wanneer je het kanaal apart beoordeeld. Wanneer je ook naar de rest van je online marketing mix kijkt is je ROI niet vast, meer informatie vind je hier).

Al deze websites zouden ook nooit één op één  te managen zijn. Daarom zit er vaak een affiliate netwerk tussen die de schakel is tussen de adverteerders en affiliates. Zij zorgen voor de techniek; registratie van sales en uitbetalingen aan affiliates, maar zorgen er ook voor dat jouw merk en producten worden gepromoot op affiliate websites. Er zijn ontzettend veel affiliate netwerken om mee samen te werken waarbij het belangrijk is van te voren een aantal aspecten na te lopen:

sybool_13x13 Ben je als adverteerder groot genoeg, oftewel zijn alle losse deals met websites te veel werk voor je en biedt een affiliate netwerk echt een toegevoegde waarde?

sybool_13x13 Krijg je veel inhoudelijk advies vanuit het netwerk?

sybool_13x13 Is de techniek/tracking op orde? Is het systeem ook werkbaar voor jou als adverteerder?

sybool_13x13 Wat is de grootte en kwaliteit van het netwerk?

sybool_13x13 Heeft het netwerk zich gespecialiseerd in jouw branche?

Er zijn ook adverteerders die meerdere netwerken inzetten om hen op scherp te houden en de keuze over willen laten aan de affiliates. Het nadeel hiervan is wel dat je een overlap tussen de netwerken krijgt. Het kan zijn dat sales dubbel worden geregistreerd omdat meerdere affiliates hebben bijgedragen aan de sales. Dit zorgt dus voor extra (ontdubbel) werk voor de adverteerder. Daarnaast wordt de omzet ook verdeeld over de netwerken en kan een netwerk minder prioriteit aan jou als adverteerder geven omdat zij ook minder aan je verdienen.

Soorten affiliates
Er zijn ontzettend veel soorten affiliate(sites) met elk een ander doel zoals vergelijkingssites, kortingscodesites, content sites, mailpartijen, cashbacksites, social media affiliates, display affiliates enzovoorts.

Het is daarom ook belangrijk dat je van te voren bepaald wat je affiliate strategie is. Je kunt er voor kiezen alle affiliates voor je te laten werken tegen hoge commissies, actiecodes, veel traffic enzovoorts. Dit snijdt enorm in je marge, maar kan een strategische keuze zijn om snel bekendheid te genereren en dit op langer termijn terug te verdienen. Wil je vanaf het begin je merkstrategie door vertalen naar affiliate sites en zoeken naar toegevoegde waarde dan kun je een wat strenger affiliate beleid opzetten en bepaalde affiliates al van te voren uitsluiten. Met een goed affiliate beleid kun je er voor zorgen dat je extra bereik creëert én op sites komt te staan waar de consument jou ook verwacht en sneller zullen converteren.

Verder zal je altijd op moeten passen op affiliates die direct met jou willen concurreren in Adwords, slechte kwaliteit aan traffic sturen of affiliates die – zonder dat de consument het weet – cookies plaatsen op hun computer en ten onrechte sales binnen halen (cookie stuffing).

Affiliate Relationship Management
Bezoekers en verkopen genereren via een affiliate netwerk kost tijd. Wanneer het eenmaal loopt betekent dit niet dat het hierbij ophoudt. Je moet als adverteerder blijven investeren in de relatie met je affiliates. De affiliates moeten gemotiveerd blijven om jouw merk of product te verkopen. Dit kan door middel van extra beloningen, incentives of staffelvergoedingen.

Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven schakelen met je affiliates. Door het ‘no cure no pay’ model ligt het risico volledig bij de affiliate. Affiliates nemen alleen risico’s op zich wanneer zij zeker weten dat hun investering op kort termijn wordt terugverdiend.  Ze zullen onder andere keuzes (in site posities) moeten maken tussen jou en je concurrent. Dit hangt af van de hoogte van de commissie maar ook van de conversies. Je kunt als adverteerder ook het risico verminderen voor de affiliate door bijvoorbeeld snel transacties goed te keuren en uit te betalen.

Productpropositie
Ook niet onbelangrijk is verder inzoomen op je product, hoeveel marge maak je hier op en hoeveel commissie kun je dus kwijt aan affiliates? Kan je wel hoger bieden dan je concurrent, zo ja heeft dat ook zin wanneer je slecht converterende pagina’s hebt? Of misschien wel een slechte productpropositie? Kortom, het is belangrijk om altijd even stil te staan bij je merk/product wanneer je meer rendement wilt behalen uit online kanalen zoals affiliate marketing.

Voordelen Affiliate Marketing
Nu je weet wat je met Affiliate Marketing kan, hoe het werkt en wat de investeringen zijn volgen hieronder nog een aantal voordelen.

sybool_13x13 Je betaalt alleen voor resultaat

sybool_13x13 Je kunt extra bereik creëren via sites die je als adverteerder nooit zou bereiken

sybool_13x13 Je kunt heel veel tijd besparen door gebruik te maken van een affiliate netwerk om alle affiliates te managen

Waar kan Brand Your Business jou mee helpen?

checkmark2 Opzetten en beheren van het affiliate kanaal via een affiliate netwerk

checkmark2 Adviseren bij het kiezen van een affiliate netwerk

checkmark2 Bestaand affiliate kanaal optimaliseren en beheren

Ben je benieuwd geworden wat Brand Your Business voor jou kan betekenen op het gebied van affiliate marketing en wil je een keer komen brainstormen? Neem dan contact op middels het onderstaande contactformulier of telefoonnummer.

Contactgegevens Brand Your Business - Nikki de Kok

Naam

Email

Telefoonnummer

Waar ben je in geïnteresseerd?

Waar kan ik je mee helpen?

captcha

 

20 Online Marketing statistieken die je marketingbeslissingen voor 2014 zullen beïnvloeden

Posted by on Jan 11, 2014 in Affiliate Marketing, Conversie Optimalisatie, Display Advertising, Retargeting, Social Media Marketing, Web Analytics, Zoekmachine Adverteren (SEA), Zoekmachine Optimalisatie (SEO) | 0 comments

20 Online Marketing statistieken die je marketingbeslissingen voor 2014 zullen beïnvloeden

2014 is net begonnen, daarom is het voor veel bedrijven weer tijd de (online) marketingstrategie te evalueren om zo klanten beter te kunnen bereiken (en uiteindelijk te laten converteren). Bij het bepalen van je strategie voor 2014 is het belangrijk om rekening te houden met de trends en ontwikkelingen voor dit jaar. Een van de meest besproken voorspelling voor 2014 is het belang van het creëren van gepersonaliseerde content welke gedeeld wordt via verschillende online marketing kanalen (website, blogs, social media, nieuwsbrieven,...

read more