Google+

Google introduceert Panda 4.0 update

Posted by on Jun 16, 2014 in Zoekmachine Optimalisatie (SEO) | 0 comments

Matt Cutts (hoofd van Google’s webspam team) kondigde 2 weken geleden aan dat de Panda 4.0 update uitgerold werd. Dit is niet de eerste Panda update, Google heeft namelijk al meerdere Panda en Pinguïn updates uitgerold. De eerste Panda update werd in februari 2011 geïntroduceerd. Het Panda algoritme van Google is vooral bedoeld om spam websites en kwalitatief slechte websites uit de zoekresultaten van Google te filteren en zo de eindgebruiker relevante zoekopdrachten te tonen. Google update dit algoritme maandelijks, maar Panda 4.0 is een geheel nieuwe versie van het algoritme in plaats van zomaar een maandelijkse update.

Om niet de dupe te worden van deze update blijkt relevante content wederom het meest belangrijk te zijn. Vooral duplicate content, spammy content en content met weinig inhoud worden hierbij afgestraft. Er wordt verwacht dat de Panda update ongeveer 7,5% van de Engelse zoekopdrachten in Google zullen beïnvloeden. Als je sinds vorige week een duidelijke toename ziet in het organische zoekverkeer van Google op je website, kan dat wel eens veroorzaakt zijn door de update. Vooral de websites die continu werken aan meer relevantie zullen profiteren van deze update. Er zijn meerdere websites bekend die sinds de update minder vaak vertoond worden in de zoekresultaten, bijvoorbeeld eBay.com. Natuurlijk zijn er ook websites die juist hebben geprofiteerd van de update en nu vaker vertoond worden, een voorbeeld is Shopstyle.com.

Maar hoe zorg je er voor dat jouw website door de Panda 4.0 niet uit de zoekresultaten van Google wordt gefilterd? Hieronder geven we een aantal tips die je op weg helpen;

  • Zie SEO niet als het optimaliseren voor zoekmachines, maar het beantwoorden van vragen van klanten. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een babybel omdat zij zwanger is, wil zij websites over zwangerschapskettingen in de resultaten terugzien en niet over kaas. In Google Analytics kun je zien met wat voor zoekwoorden mensen op je website komen en zo nagaan of jouw website een goed antwoord geeft op deze vragen.
  • Voorkom duplicate content: verwijder dubbele content en voeg de robots.txt file toe aan content die niet geïndexeerd hoeft te worden (zoals bedankpagina’s).
  • Gebruik LSI (Latent Semantic Indexing) zoekwoorden. Dit zijn woorden die op hetzelfde neerkomen. Zo komt “tweedehands laptop” bijvoorbeeld op hetzelfde neer als “laptop niet nieuw”. Door het gebruik van deze zoekwoorden kun je een tekst een stuk beter leesbaar maken in plaats van dat hij helemaal volstaat met een hetzelfde zoekwoord.
  • Genereer alleen kwalitatief goede backlinks, op websites die zelf ook kwalitatief goede content hebben die relevant is voor jouw website (dus geen websites gevuld met alleen maar backlinks).
  • Als je content wilt delen, doe dit dan vooral via social media. Social signals (aantal keer dat content geliked of gedeeld wordt) worden namelijk steeds belangrijker voor SEO.
  • Deel je blogposts met je netwerk op LinkedIn en vraag je netwerk om hierop te reageren. Door een discussie ‘uit te lokken’ genereer je kwalitatief goede reacties op je blogposts.

Wil je zeker weten dat jouw website geen negatieve effecten ondervindt van de nieuwe Panda update? Neem gerust contact met ons op om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *